ورزش و آلودگی هوا

مقاله آلودگی هوا و ورزش

در حالی که فعالیت هوازی یکی از کلیدهای یک سبک زندگی سالم است ، آلودگی هوا و ورزش می تواند ترکیبی ناسالم را داشته باشد. این امر به ویژه در صورت ابتلا به آسم ، دیابت یا بیماری های قلبی یا ریوی بسیار شدت میگیرد. کودکان خردسال ، افراد مسن و افرادی که در فضای باز کار یا ورزش می کنند به ویژه می توانند در معرض اثرات آلودگی هوای خارج باشند.

 

منابع آلودگی هوا چه چیزهایی میتواند باشد:

ترافیک وسایل نقلیه موتوری

گرده گلها ، درختان و درختچه ها

گرد و غبار باد زده

سوزاندن چوب

ساخت و ساز

عملیات کشاورزی ، از جمله پرورش دام و پاکسازی زمین

نیروگاه ها

حتی هنگامی که ورزش نمی کنید ، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند. اما با ترکیب آلودگی هوا و ورزش ، مشکلات سلامتی بالقوه افزایش می یابد.

 

یکی از دلایل این افزایش خطر ممکن است این باشد که در طی فعالیت هوازی در فضای باز از جمله بازی کردن والیبال و بدمینتون ، و یا دوچرخه سواری معمولاً هوای بیشتری را استنشاق می کنید و آن را عمیق تر در ریه های خود تنفس می کنید. و از آنجا که هنگام ورزش احتمال دارد که از طریق دهان عمیق نفس بکشید ، هوایی که در آن تنفس می کنید به طور کلی مجاری بینی شما را دور می زند که به طور معمول ذرات آلودگی هوا را فیلتر می کند.

مشکلاتی که آلودگی هوا برای شما به وجود می آورد:

سردرد

تحریک چشم ، بینی و گلو

آسیب به مجاری تنفسی ریه ها

افزایش خطر ابتلا به آسم

بدتر شدن آسم موجود یا سایر بیماری های ریوی

افزایش خطر حملات قلبی و مغزی

افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان ریه و بیماری های قلبی عروقی

افرادی که در بسیاری از مناطق جهان ، به ویژه شهرهای بزرگ زندگی می کنند ، به طور منظم در معرض سطح آلودگی هوا هستند که فراتر از حد توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است. آنچه در مورد آلودگی هوا و ورزش مشخص نیست این است که میزان قرار گرفتن در معرض خطر ، مدت زمانی که باید در معرض خطر قرار بگیرید یا انواع آلودگی هوای خارج از منزل در طول زمان بیشترین آسیب را دارند.

 

با این حال ، از آنجا که ورزش فواید واضحی برای سلامتی دارد ، به طور کامل از ورزش دست نکشید ، مگر اینکه پزشک شما را به قطع دستور داده باشد. تحقیقات نشان داده است که فواید طولانی مدت ورزش منظم بیشتر از خطرات مرتبط با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا است.

 

برای سالم ماندن در حین ورزش ، روی روشهایی تمرکز کنید که در معرض آلودگی هوا قرار دارند. شما می توانید اثرات آلودگی هوا را هنگام ورزش از بسیاری جهات محدود کنید ، از جمله:

 

نظارت بر سطح آلودگی هوا. بیشتر جوامع سیستمی برای هشدارهای آلودگی هوا دارند. برای کسب اطلاعات با آژانس کنترل آلودگی هوا محلی یا شهری خود ، یک بیمارستان محلی یا پزشک خود تماس بگیرید. وب سایت های خاصی اطلاعات مربوط به کیفیت هوا را از سازمان هایی مانند آژانس حفاظت از محیط زیست ارائه می دهند و دسترسی به این سایت ها در هر زمان امکان پذیر است. ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی محلی و همچنین روزنامه ها اغلب از کیفیت هوا گزارش می دهند.

تمرینات خود را با دقت تنظیم کنید. در صورت صدور هشدار کیفیت هوا از انجام فعالیت های بدنی در فضای باز خودداری کرده و از شدت و مدت زمان ورزش در فضای باز خود بکاهید. سطح آلودگی هوا نزدیک به ظهر یا بعد از ظهر بیشترین است ، بنابراین سعی کنید از ورزش در فضای باز در این مواقع روز خودداری کنید شما میتوانید ورزش هایی مانند ایروبیک. پیلاتس یا پینگ پنگ را در منزل نیز انجام دهید.

 

ورزش در ساعات شلوغی می تواند شما را در معرض آلودگی بیشتری قرار دهد. اگر می توانید از انجام ورزش در مجاورت جاده هایی که ترافیک سنگین است خودداری کنید.

 

پرهیز از مناطق آلوده سطح آلودگی به احتمال زیاد در 1/4 مایل (400 متر) یک جاده است. محیط های شهری و مناطق سیگار کشیدن در فضای باز نیز سطح آلودگی بالاتری دارند. در صورت امکان هنگام ورزش از این نوع مناطق خودداری کنید.

ورزش در فضای بسته. کارهای روزمره خود را مخصوصاً در روزهای با کیفیت پایین هوا متفاوت کنید. در یک کلاس تناسب اندام شرکت کنید ، یا در کلاس هایی مانند بسکتبال یا فوتسال نام نویسی کنید.

اگر به آسم ، دیابت یا بیماری دیگری مبتلا هستید ، با پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی ورزش برای شما بی خطر است مشورت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-57915000